Een nieuwe tijd; ook voor de bouw.

Ketensamenwerking, Best Value, Lean en BIM. Enkele topics binnen de bouw-, installatie en vastgoedbranche. Bekende sleutelwoorden bij deze onderwerpen zijn vertrouwen, transparantie, duurzame samenwerking, kennisdelen en klantgerichtheid. Woorden die grote consequenties hebben.

De (tot op heden) conservatieve bouwsector moet net als andere branches zich aanpassen aan de ‘nieuwe’ tijd. Een nieuwe tijd die vraagt om openheid, integraal samenwerken en een persoonlijke en klantgerichte benadering. De nieuwe tijd vraagt om eigenheid en echtheid, ook in uw in- en externe communicatie.
Gaat u de uitdaging aan om niet alleen uw bedrijf authentiek en duidelijk te profileren en te versterken, maar ook uw bouwketenpartners? Samenwerken is ook elkaar versterken!

Begin bij jezelf
Maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Begin bij het begin. Bij de kern. Neemt de tijd om eens naar uw eigen bedrijf te kijken. Samen met uw mensen. Ga eens op onderzoek naar uw DNA. Weet u c.q. uw mensen waar het bedrijf goed in is, wat u belangrijk vindt, wat uw gezamenlijke drive is, wat u anders maakt dan uw concurrenten? Waar worden uw klanten blij van? Geeft u ze het vertrouwen van een goed resultaat?

Wie heeft lef?
Maar weet u ook waar u niet zo goed in bent? Durft u dit te erkennen en er eerlijk over te zijn, zowel intern als extern? “Dit doen wij en dat doet onze samenwerkingspartner.” Dan pas hebben woorden als vertrouwen en transparantie een betekenis. Bedrijven zullen elkaar aanvullen in een totaal dienstenpakket. Zo bouw je aan een hechte, duurzame band, met je klant én je ketenpartners. En betekenisvolle, duurzame verbindingen zijn de basis voor succes.

Hoe boeiend bent u?
Kijk daarna eens kritisch naar uw off- en online communicatiemiddelen. Zijn deze boeiend en overtuigend? Sluiten zij aan bij uw doelgroep? Zijn uw teksten begrijpelijk of staan ze bol van technische specificaties? Komen uw medewerkers aan het woord? Wordt hun specifieke kennis gedeeld? (Nog) niet? Dan is nu de tijd om niet alleen uw website maar ook uw andere communicatiemiddelen onder handen te nemen.

In de praktijk
In een relatiemagazine van een gerenommeerd bouwbedrijf, vertelt de bouwer terecht met enige trots, dat hij een groot aantal zorgwoningen gaat opleveren in een prachtig groengebied. Het artikel is voorzien van een aantrekkelijk plaatje. Mooi toch? Maar tegelijkertijd een gemiste kans. Was het niet professioneler, positiever én constructiever geweest als de bouwer hier ook had aangegeven met welke partners dit fantastische project is gerealiseerd?

Klantenmagneet
U weet als geen ander dat uw sector hele mooie projecten realiseert. Niet alleen het eindproduct, maar ook het proces, de innovatieve bijzonderheden, de leerpunten etc. zijn boeiende onderwerpen. Die kunt u veel meer laten zien. Online via Social Media, filmpjes, blogs of onlinemagazines. Zorg dat u én uw ketenpartners online zichtbaar zijn. Laat je kwaliteiten op een eerlijke en transparante manier zien.
Door elkaar te betrekken is de verspreiding van de informatie, dus de publiciteit vele malen groter. Een succesvolle kruisbestuiving met een groots resultaat.

Lilian Zeekaf

Meer inspiratie